AKO SI VYBRAŤ INTERIÉROVÉHO DIZAJNÉRA?


Pravidelne dostávam žiadosti o cenovú ponuku a telefonáty od ľudí, ktorí hľadajú interiérového dizajnéra. Dôvodom je často kúpa, stavba nového bývania alebo veľká rekonštrukcia.
 
Ako viete, ktorý dizajnér je pre vás ten pravý a dokáže váš interiér doviesť k požadovanému výsledku? Pár tipov, ktoré pomôžu:
 
REFERENCIE od kolegov, rodiny alebo priateľov – tu je dôležité uvedomiť si, že to, čo vyhovovalo vašim známym, nemusí práve vám. Ale stojí za pokus kontaktovať práve odporúčaného dizajnéra. Ideálne je, ak aj vidíte reálny interiér zariadený dizajnérom a spýtate sa na skúsenosti s ním.
 
PORTFÓLIO dizajnéra by malo byť pestré a to znamená, že sa vie stotožniť s vkusom klienta a zároveň pridať originalitu a nadčasovosť. Chcete objaviť svoj osobný vkus a štýl? Dobrý dizajnér bude s vami spoločne hľadať váš štýl a vkus a nebojí sa povedať vám „NIE – toto fungovať nebude.“ Ak vás dizajnér formuje a pomáha vám nájsť to, čo ani sami neviete, že chcete, môžete si byť istí, že získate jedinečný a osobný interiér – šitý na mieru!
 
OSOBNOSŤ dizajnéra by vám mala byť sympatická, aby ste nemali zábrany opísať svoje potreby a priority v interiéri. Ľahká a jasná komunikácia je zárukou odvahy otvoriť sa, aby vás dizajnér nielen počúval, ale aj pochopil a vnímal aj neverbálne komunikačné kanály. Komunikácia s dizajnérom by mala byť rovnako príjemnou skúsenosťou ako rozhovor s priateľom. Skrátka, mali by ste sa cítiť s dizajnérom dobre.
 
FUNKCIA A PRAKTICKOSŤ musia byť zabezpečené, rovnako ako estetická harmónia v interiéri. Dizajnér musí s vami myslieť na úložný priestor na všetko, čo v miestnosti potrebujete mať. Správny dizajnér naplánuje aj to, kde bude tyčový vysávač, aby bol poruke v situáciách pohromy :o) Logické usporiadanie a štýlové použitie materiálov musí byť prioritou rovnako ako inteligentné riešenia pohodlného bývania.
 
PREZENTÁCIA NÁVRHU INTERIÉRU je u každého dizajnéra iná. Od 2D pôdorysu po koláž atmosféry, od náčrtu po vizualizáciu a realizačný projekt. Veľmi dôležité je, aby ste mali pred realizáciou interiéru jasný MANUÁL – realizačný projekt, ktorý bude obsahovať všetky informácie nielen pre vás, ale aj pre samotných realizátorov. Kvalitný realizačný projekt znamená, že každý vie, čo má robiť, vy viete čo máte kúpiť a kde. Ak sa všetko z realizačného projektu dodrží, tak výsledok bude ešte krajší ako ochutnávka 3D fotorealistickej vizualizácie. V prípade, že dizajnér ponúka LEN vizualizáciu, viete, že výsledkom budú len pekné obrázky toho, čo by raz mohlo byť, ale nebude, pretože vlastne neviete nič o materiáloch, rozmeroch nábytkov a dodávateľoch, ktorí by mali jednotlivé súčasti realizovať.
 
LOKALITA je pri výbere čoraz menej dôležitá, ale má svoje opodstatnenie, ak uprednostňujete osobný kontakt. Spolupráca je oveľa príjemnejšia a efektívnejšia, keď sa aspoň prvá konzultácia/obhliadka uskutoční osobne. Navyše vás tak môže dizajnér oveľa lepšie spoznať a načerpať tak viac informácií o vás a vašich potrebách. Osobný kontakt je stále nenahraditeľný.
 
CENA – často kladenou otázkou je: „Koľko stojí interiérový dizajnér? Opýtajte sa však sami seba: „Koľko môže stáť návrh priestoru, ktorý by ste si sami nikdy nevytvorili? Koľko stojí služba, ktorá vám ušetrí nemalé finančné prostriedky a ponúkne domov a riešenia, z ktorých sa budete tešiť každý deň? Koľko stojí niekto, kto vás vyvaruje zlých, drahých a nefunkčných rozhodnutí a zachráni pred opätovnou rekonštrukciou po pár rokoch v nespokojnom interiéri?


Odmeny interiérových dizajnérov nie sú vždy zrozumiteľné. Väčšina dizajnérov uprednostňuje cenu za jeden meter štvorcový – čo nie je veľmi logické. Ak potrebujete na veľmi malom priestore zrealizovať funkčne náročný interiér a zároveň musí byť pekný, tak cena za meter štvorcový vôbec nezodpovedá reálne vynaloženej námahe dizajnéra. Preto by som sa prikláňala k cenníku, ktorý zohľadňuje skôr kategóriu priestoru (kuchyňa, detská izba, atď.) spolu s kvalitou podkladov, ktoré pre vás dizajnér vypracuje. Pred zadaním sa uistite, že presne viete, čo dostávate za svoje peniaze a ako bude celá spolupráca prebiehať, respektíve čo všetko je v odmene zahrnuté.
 
Pri výbere správneho dizajnéra si vytipujte pár kandidátov a oslovte ich telefonicky. Pohoda, respektíve NEpohoda prvého kontaktu vám môže pomôcť s rozhodnutím. Držím palec, kto hľadá, ten nájde :o)